De JA! van Groningen

Omschrijving van het project

Dit project heeft een bijzondere plek binnen Collectiv Kreativ. Het is namelijk het project waar het allemaal mee begonnen is. Tijdens het vak ‘Geografische Informatie Systemen’ dat in het eerste jaar van ‘Sociale Geografie & Planologie’ aan de Rijksuniversiteit Groningen wordt gegeven kregen wij de opdracht om met 27 andere studenten de blije plekken van Groningen in kaart te brengen. Voor dit vak heeft de universiteit de samenwerking gezocht met op de ruimte georiënteerde bedrijven uit ons latere werkveld. Het bedrijf achter onze opdracht was het architect,- en ontwikkelbureau  Studio MARCHA!

Het doel van de opdracht was om zoveel mogelijk mensen, zowel mensen uit Groningen als daarbuiten, hun JA!-plek aan te laten geven. Een JA!-plek is een plek waar mensen fijne associaties bij hebben of waar ze graag zijn. Voorbeelden van gegeven plekken zijn markten, plantsoenen en koffietentjes.

Ruimte voor verbetering

Het probleem

In eerste instantie was de opdracht van Studio MARCHA! duidelijk. We zouden respondenten vragen naar hun favoriete plekken in de stad Groningen en hen vragen die op te schrijven, samen met wat persoonlijke kenmerken zoals de leeftijd.

Vervolgens zouden wij de in tekst aangegeven plekken interpreteren en die eigenhandig op een kaart aangeven. Hier wrong bij de leden van het latere Collectiv Kreativ de schoen: aangezien wij de in tekst aangegeven plekken zelf op een kaart moesten zetten is hier veel ruimte voor datavervalsing. Sommige plekken zijn namelijk zeer groot terwijl de JA!-plek maar een klein stuk van die plek hoeft in te nemen, zoals bij bepaalde straten of parken.

De oplossing

Tijdens het Geopromotion congres dat op 4 maart 2016 in de Euroborg te Groningen gehouden werd raakten Chris en Bart-Peter in gesprek met het bedrijf Ruimteschepper. Dit bedrijf brengt geo-professionals bij elkaar en distribueert daarnaast ruimtelijke enquête software. Die software bleek alles te zijn wat wij nodig hadden, namelijk een eenvoudig te gebruiken en te bereiken enquêtetool. De software stelt respondenten via een intuïtieve webinterface in staat zelf punten te zetten op een kaart en aan die punten tekstuele antwoorden op vragen te verbinden.

Ruimteschepper heeft ons van een studentenlicentie voor deze software voorzien. Binnen een week hadden ongeveer 300 respondenten meer dan 500 JA!-plekken op de kaart gepind, waarna wij konden beginnen aan het analyseren van de data en het afronden van de opdracht. Onderstaande kaart geeft een hittekaart van de ingewonnen resultaten weer.

Verdere samenwerking

Tijdens het proces van de opdracht voor het vak GIS kwam het idee op om de resultaten van het onderzoek naar buiten te brengen. Dit zou buiten het vak gebeuren. Studio MARCHA! wilde de resultaten namelijk op ‘de nacht van kunst en wetenschap’ presenteren en vroeg Ruimteschepper, de Geodienst en het latere Collectiv Kreativ bestaande uit Chris van Laar, Daan Doornbos en Bart-Peter Smit om daar bij te helpen. Deze partijen werkten graag aan dit initiatief mee en dit was voor Chris, Daan en Bart-Peter reden om zich te verenigen in Collectiv Kreativ. Op die manier stonden zij er onder hun eigen vlag en konden zij ook in de toekomst aan soortgelijke projecten werken.

De nacht van kunst en wetenschap

Op 4 juni was het zover. We stonden met onze partners voor onze eigen stand op de nacht van kunst en wetenschap in het academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen. De nacht was een groot succes. We hadden een nieuwe enquête opgesteld met ongeveer dezelfde inhoud om de resultaten van de nieuwe en de oude enquête te kunnen vergelijken. Door gebruik te maken van twee zogenaamde Maptables (staande televisies met touchscreen) konden wij bezoekers op een interactieve manier kennis laten maken met de JA! van Groningen. Tijdens de nacht alleen al hebben meer dan 150 respondenten van deze kans gebruik gemaakt.

Resultaten en toekomstig gebruik van de data

Door het onderzoek naar de JA!-plekken van Groningen is Studio MARCHA! een stuk wijzer geworden over de blije plekken van de stad. Opvallend veel JA!-plekken bevinden zich binnen de oude maar niet meer bestaande stadsmuur van Groningen. Veelgenoemde plaatsen zijn:

  • Het Noorderplantsoen
  • De Prinsentuin
  • Het Stadspark
  • De Vismarkt en de Grote Markt
  • Der Aa-brug/Brugstraat

De studio kan gegevens over deze plekken gebruiken om toekomstige JA!-plekken te creëren. Daarnaast heeft het Groninger Forum zich al geïnteresseerd getoond in de uitkomsten van het onderzoek en zijn er plannen om het onderzoek op nationale schaal over te doen. Collectiv Kreativ hoopt hieraan een bijdrage te kunnen leveren en we zijn erg benieuwd naar de ontwikkelingen hierin.

In samenwerking met

 

20150914_studiomarcha_logoQjknCP9c